Mijn Citroen Mehari

 

In het voorjaar van 1976 vroeg een vriend me of ik zijn autoradio kon ontstoren ..... dit kan geen probleem zijn dacht ik maar bij hem aangekomen bleek het om een "plastieken" wagentje te gaan. Ik heb toen mijn best gedaan maar helaas kreeg ik de storingen niet helemaal uit de radio en heb hem toen maar gezegd dat hij een nieuwe Blaupunkt-autoradio moest kopen met "ASU" (automatische storings onderdrukking). Het plastieken wagentje bleek achteraf een Citroen Mehari te zijn en het leek me wel leuk om er ook zo een te hebben. Na enig overleg zou die vriend me er een kunnen bezorgen maar die moest dan wel zelf hersteld worden .... veel ervaring met autotechniek had ik niet (ik was 23 toen) maar ik vond het wel een uitdaging.   Een aantal weken later was het dan zover, hij had een Mehari gevonden van 6 jaar oud (bwj 1970) die "perte total" was en de prijs viel ook nogal mee: 1500 BFr (omgerekend 37,50 Euro). De motor en versnellingbak ontbraken echter.

 Hieronder enkele foto's van mijn Mehari nadat ik hem gedeeltelijk ontmanteld had:

Zoals je op de foto kan zien was het chassis geplooid doordat hij langs achteren een aanrijding gehad had. Een ander chassis vinden zou ook geen probleem zijn zei die vriend en een paar dagen later kwam hij van de schroothandelaar terug met een heel goed chassis met motor en versnellingsbak van een Citroen AMI 6 :

En dan ben ik aan de slag gegaan, jammer genoeg waren er in 1976 nog geen digitale camera's en ik heb dan ook maar enkele foto's van toen.  Omdat ik thuis geen plaats had om zulke werken uit te voeren had ik een plaats onder een afdak gehuurd in een boerderijtje in 'Spurk', een deelgemeente van Bilzen. Ik herinner me nog goed dat die zomer toen (1976) de mooiste en warmste zomer was die ik ooit meemaakte.

Ik had verlof en werkte van de morgen tot de avond aan de Mehari, als ik dan doodmoe thuiskwam mocht ik van mijn moeder mijn bed niet in zonder eerst in bad te gaan omdat ik onder het vuil en de olie zat. Ik vond dat bad echter onnodig omdat ik de dag erop me toch weer vuil zou maken maar mijn moeder wou niet toegeven en dan heb ik maar verschillende nachten buiten geslapen op een strandzetel, het was immers toch een warme zomer.

 

Het werk aan de Mehari ging goed vooruit en als ik vragen had kon ik bij mijn vriend terecht want die wist hoe het moest vermits hij zijn Mehari ook zelf in elkaar gestoken had. Enkele dingen die ik me nog herinner: de veerpotten van het AMI-chassis waren dikker dan bij het origineel chassis en dus heb ik de steunen van de zetels moeten aanpassen. Het chassis was ook te lang en dus maar afgezaagd langs achteren. De bulten in de plastieken kuip, die veroorzaakt waren door het ongeval had ik met de verfstripper warm gestookt en zo goed mogelijk terug in originele vorm gebracht. Ook het buizenstel heb ik wat terug in zijn normale vorm moeten plooien. De plastieken achterkant en klep waren te fel kapot om te repareren en nieuw bestellen vond ik te duur dus heb ik als 'achterbumper' een U-profieltje geplooid en dat erop bevestigd. De achterklep is gewoon uit hout en in groene kleur gespoten. Nadat het buizenstel op het chassis bevestigd was heb ik alles nog eens goed ingesmeerd met 'teer' waarmee men schepen behandelt. Dan werd de kuip er terug opgezet. Nadat alle mekaniek en elektrische draden aangesloten waren was het tijd voor een proefrit, snel de 2 zetels erin bevestigd en daar gingen we, door de straten van het dorp. Dat proefritje viel zo goed mee dat ik de dag erop een vriend/collega meegenomen had en uiteindelijk gingen we steeds verder van het dorp wegrijden totdat we uiteindelijk in het centrum van Tongeren beland waren. Uiteraard hadden we veel bekijks onderweg want ik reed nog steeds met enkel de kuip op het chassis, de zijflanken en voorkant  of achterkant stonden er niet op!

Na een avontuurtje met de Rijkswacht en de technische keuring ( ik had het chassisnummer vervalst en per ongeluk aan de verkeerde kant ingeslagen)  was mijn Mehari eindelijk in het verkeer.

In 1982 sloeg het noodlot toe en reed er 's nachts iemand met zijn wagen tegen mijn Mehari en was het wagentje voor de 2de keer "perte total" (total loss).

Hier is nog een foto uit 1982, enkele maanden voor dat het ongeval gebeurde:

 

Een jaar later heb ik de Mehari dan terug opgeknapt met onderdelen van een Citroen Dyane die ik van een vriend gekregen had.

Nog later heb ik hem zelf opgespoten en ziet er tegenwoordig dus zo uit:

TERUG